عرق‌ بدن‌ در حال‌ جنابت‌ نجس‌ نیست‌، حتی‌ اگر از راه‌ حرام‌ مثل‌ استمنا جنب‌ شده‌ باشد؛ بنابر این‌ اگر عرق‌ آن‌ به‌ جای‌دیگر هم‌ برسد نجس‌ نمی‌کند. بلی‌، اگر عرق‌ با چیز نجس‌ دیگری‌ مثل‌ بول‌ یا منی‌ برخورد کرده‌ باشد آن‌ عرق‌ نجس‌ است‌ وچیز دیگر را هم‌ نجس‌ می‌کند؛
اگر کسی‌ مال‌ دیگری‌ را نجس‌ کرده‌باشدو شما شاهد باشید، لزومی‌ ندارد به‌ صاحب‌ خانه‌ بگویید، اما اگر خودتان‌ نجس‌ کرده‌اید، اگر نجس‌ شده‌ در خوردن و آشامیدنی استفاده می شود واجب است به‌ صاحب‌ خانه‌ بگویید. اگر از پوشیدنی‌ها است‌ که‌ در نماز از آن‌ استفاده‌ می‌شود،
آب‌ چاه‌ بر اثر افتادن‌ چیز نجس‌ در آن‌ نجس‌ نمی‌شود، ولی‌ مستحب‌است‌ مقداری‌ از آن‌ را برای‌ هر یک‌ از اشیاء نجس‌ بکشند ودور بریزند. این‌مقدار در کتاب‌های‌ مفصل‌ فقهی‌ تعیین‌ شده‌ است‌. البته‌ این‌ در صورتی‌ است‌که‌رنگ‌، بو یا مزه‌ آب‌ به‌ واسطه‌ نجاست‌ عوض‌
حوله‌ای‌ که‌ نجس‌ است‌، تا آب‌ کشیده‌ نشود، پاک‌ نمی‌شود و تا پاک‌ نشده ‌باشد، نمی‌توان‌ از آن‌ استفاده‌ کرد.
ده‌ چیز نجاسات‌ را پاک‌ می‌کنند که‌ آن‌ها را مطهرات‌ می‌گویند:آب‌، زمین‌، آفتاب‌، استحاله‌، انتقال‌، اسلام‌، تبعیت‌، برطرف‌ شدن‌ عین‌ نجاست‌، استبرا حیوان‌ نجاست‌ خوار و غائب‌ شدن‌ مسلمان‌. این‌ها با شرایطی‌ که‌ در توضیح‌ المسائل‌ ذکر شده‌، نجاسات‌ را پاک‌
ادکلن‌های‌ خارجی‌ (مردانه‌ یا زنانه‌) که‌ انسان‌ نمی‌داند در آن‌ مواد نجس‌ ـاز قبیل‌ الکل‌ هست‌ یا نه‌ ـ محکوم‌ به‌ طهارت‌ است‌.
احتیاط‌ این‌ است‌ که‌ چیز نجس‌ که‌ با آن‌ می‌شود عورت‌ را پوشانید مانند پارچه‌ یا دستمال‌ بزرگ‌، همراه‌ نمازگزار نباشد، ولی‌ همراه‌ داشتن‌ اشیای‌ نجسی که‌ کوچک‌ است‌ مانند دستمال‌ کوچک‌ یا دستمال‌ کاغذی‌ یا انگشتر و پول‌ اشکال‌ ندارد. (1) اگر چیز غصبی‌ همراه‌
اگر می‌تواند در حال‌ نماز لباس‌ را عوض‌ کند (مثلاً چادر نجس‌ شده‌ رابردارد) و لباس‌ دیگری‌ بپوشد، باید این‌ کار را انجام‌ دهد و نماز را بخواند. درغیر این‌ صورت‌ و باید نماز را قطع‌ کند و لباس‌ و بدن‌ را بشوید و نماز را دوباره‌بخواند.
الف‌) اگر صاحب‌ خانه‌ در بین‌ غذا خوردن‌ بفهمد غذا نجس‌ است‌ بایدبه‌ مهمان‌ها بگوید. ب‌) در صورتی‌ که‌ بعد از غذا متوجه‌ شد اگر با آنهامعاشرت‌ دارد به‌ طوری‌ که‌ می‌داند به‌ واسطة‌ نگفتن‌، خود او هم‌ نجس‌می‌شود باید بعد از غذا به‌ آنها بگوید اما اگر پس‌ از خوردن‌
زنی‌ که‌ پرستار بچه‌ است‌ و بیشتر از یک‌ لباس‌ ندارد چنانچه‌ نتواندلباس‌ دیگری‌ بخرد یا کرایه‌ کند و یا عاریه‌ نماید می‌تواند با همان‌ لباس‌ نمازبخواند . هرگاه‌ شبانه‌ روزی‌ یک‌ مرتبه‌ لباسش‌ را آب‌ بکشد و سپس‌ نجس‌ شود نمازصحیح‌ است‌ ولی‌ غیر پرستار باید هنگام‌
بله‌ حدیث‌ «ترک‌ کننده‌ نماز» کافر است‌» صحیح‌ می‌باشد:اما منظوراز کافر در این‌ حدیث‌ کفر عملی‌ است‌، نه‌ کفر اعتقادی‌ و منافاتی‌ ندارد که‌تارک‌ الصلاة‌ فرد مسلمان‌ و شیعه‌ باشد و از نظر عمل‌ وعبادت‌ کافر باشد. البته‌احکام‌ کافر مثل‌ نجس‌ بودن‌ و... مربوط‌ به‌ کافر
اگر بخواهند لباس‌ و یا فرشی‌ مانند آن‌ که‌ بوسیله‌ ادرار بچه‌ نجس‌ شده‌ باآب‌ قلیل‌ آب‌ بکشند. چنانچه‌ یک‌ مرتبه‌ آب‌ روی‌ آن‌ بریزند و فشار دهند تا آب‌از آن‌ جدا شود و دفعة‌ دوم‌ نیز آب‌ روی‌ آن‌ بریزند و فشار دهند، آن‌ شی‌ء پاک‌می‌شود. ولی‌ با آب‌ کر پس‌ از برطرف‌
امام‌ جماعت‌ باید این‌ شرایط‌ را دارا باشد: 1 ـ بلوغ‌ و عقل‌؛ 2 ـ عدالت‌؛ 3 ـ رجولیت‌ (مرد بودن‌)؛ 4 ـ نماز را صحیح‌ بخواند؛ 5 ـ به‌ واسطه‌ عذری‌ با لباس‌ نجس‌ نماز نخواند؛ 6 ـ شیعه‌ دوازده‌ امامی‌ باشد. اگر کسی‌ این‌ شرایط‌ را داشت‌، می‌توان‌ به‌ او اقتدا کرد. باصحبت‌
اگر در لباس‌ لکه‌ای‌ به‌ رنگ‌ قرمز مشاهده‌ شد، چنانچه‌ خون‌ باشدمعمولاً با شستن‌ معمولی‌ (بدون‌ نیاز به‌ پودر لباسشویی‌) جرم‌ آن‌ از بین‌می‌رود. در این‌ حالت‌، اگر مقداری‌ از رنگ‌ آن‌ باقی‌ بماند، نجس‌ نیست‌ و لباس‌پاک‌ می‌شود. بنابر این‌، لازم‌ نیست‌ رنگ‌ خون‌
به‌ طور کلی‌ آبی‌ که‌ مردار در آن‌ است‌ اگر یکی‌ از رنگ‌، بو و یا مزه‌ آن‌تغییر کرده‌ باشد، استفاده‌ از آن‌ جایز نیست‌؛ البته‌ در آب‌ جاری‌ سه‌ قسم‌ است‌: الف‌) آب‌ قبل‌ از آن‌ قسمت‌ پاک‌ است‌. ج‌) آب‌ بعد از آن‌ قسمت‌ هم‌ اگر به‌ اندازه‌ باشد کرد و رنگ‌، مزه‌

نوشته شده در تاریخ شنبه 11 دی 1389    | توسط: محمود بوستانی    |    |
نظرات()