مقصود از بی نهایت بودن خداوند متعال‌، این است که از نظر وجودی "واجب الوجود" است و غیر از او هر چه هست "ممکن الوجود" می‌باشد؛ یعنی موجوداتی هستند که از پیش موجود نبوده‌، پس علّتی آن‌ها را به وجودآورده است‌، ولی خداوند متعال ازلی و ابدی است‌:"هُوَ الاْوَّل‌ُ وَ الاْ خِرُ وَ الظاَهِرُ
اول یا آخر بودن خداوند متعال زمانی و مکانی نیست و خداوند از زمان و مکان منزه است و او خالق زمان و مکان است‌؛ منظور از اول یا آخر بودن خداوند و نیز ظاهر و یا باطن بودن او این است که او محیط به تمام اشیأ است به هر گونه‌ای موجودات و اشیأ را فرض کنید او اول و آخر و ظاهر و باطن آن‌ها است
مطابق قرآن‌، ساختن و آباد کردن مسجد کارِ کسی است که ایمان کامل داشته باشد؛ "إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَـَجِدَ اللَّه‌ِ مَن‌ْ ءَامَن‌َ بِاللَّه‌ِ وَالْیَوْم‌ِ الأَْ خِرِ وَأَقَام‌َ الصَّلَوَة‌َ وَءَاتَی الزَّکَوَة‌َ وَلَم‌ْ یَخْش‌َ إِلآ اللَّه‌َ فَعَسَی‌ََّ أُوْلَغ‌کَ
دربارة حضرت داوود در تاریخ و در ذیل آیة "إذ دخلوا علی داود ففزع منهم" این چنین آمده است:داوود از آن دو نفر که ناگهان بر حضرت وارد شدند پرسید:برای چه کار آمده اید؟ یکی گفت:این فرد برادر من است. او 99 میش دارد و من یکی. او یک میش من را در گلّة خود برده و من هیچ ندارم و او صد گوسفند دارد. این
خداوند متعال در سورة توبه‌، از آبادی مساجد و اشخاصی که شایستگی این کار را دارند، می‌فرماید:"مَا کَان‌َ لِلْمُشْرِکِین‌َ أَن یَعْمُرُواْ مَسَـَجِدَ اللَّه‌ِ شَـَهِدِین‌َ عَلَی‌ََّ أَنفُسِهِم بِالْکُفْرِ أُوْلَغ‌کَ حَبِطَت‌ْ أَعْمَـَـلُهُم‌ْ وَفِی النَّارِ هُم‌ْ خَـَـلِدُون
قرآن کریم‌، در این‌باره می‌فرماید:"وَلَمَّا جَآءَ مُوسَی‌َ لِمِیقَـَتِنَا وَکَلَّمَه‌ُو رَبُّه‌ُو قَال‌َ رَب‌ِّ أَرِنِی‌َّ أَنظُرْ إِلَیْکَ قَال‌َ لَن تَرَغ‌نِی وَلَـَکِن‌ِ انظُرْ إِلَی الْجَبَل‌ِ فَإِن‌ِ اسْتَقَرَّ مَکَانَه‌ُو فَسَوْف‌َ تَرَغ‌نِی فَلَمَّا
بنابر نظر برخی از دانشمندان مسلمان، همه گناهان، کبیره‏اند؛ چون نعمت‏های الهی نامحدود و عظمت خداوندی بی‏انتها است و از سویی هر گناهی، هتک حرمت خداوند است که از نظر عقل، بسیار قبیح است.{1} ولی بیش‏تر دانشمندان مسلمان، گناهان را دو قسم دانسته‏اند:کبیره و صغیره. این قول با آیات شریفه
بنابر نظر برخی از دانشمندان مسلمان، همه گناهان، کبیره‏اند؛ چون نعمت‏های الهی نامحدود و عظمت خداوندی بی‏انتها است و از سویی هر گناهی، هتک حرمت خداوند است که از نظر عقل، بسیار قبیح است.{1} ولی بیش‏تر دانشمندان مسلمان، گناهان را دو قسم دانسته‏اند:کبیره و صغیره. این قول با آیات شریفه
مسجد در اسلام‌، اهمیت زیادی دارد؛ مسجد، بزرگ‌ترین پایگاه مسلمانان است‌؛ پر شورترین اجتماعات و حرکت‌ها و فریادها، از مساجد برخاسته است‌؛ مسجد، خانة خدا در روی زمین است‌. قرآن‌، مساجد را خانه‌های خدا نامیده است‌:"وَ أَن‌َّ الْمَسَـَجِدَ لِلَّه‌؛(جن‌،18) علت اهتمام اسلام
خداوند متعال‌، در چهار آیة پایانی سورة حشر می‌فرماید:"اگر این قرآن را، بر کوهی‌، نازل می‌کردیم‌، یقیناً، آن را از ترس خداوند، خاشع و فرو پاشیده می‌دیدی‌!و این مثال‌ها را برای مردم می‌زنیم‌، تا در آن خِرَد را به کار گیرند # او، خدایی است که معبودی جز او نیست‌، آگاه از پنهان
دین مبین اسلام طبق آیات الهی کاملترین برنامه‏ها را داراست. (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ)؛{1} امروز دین شما را کامل کردم». و غیر از دین اسلام هیچ دینی در نزد خداوند پذیرفته نیست (وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الاْ ًِّسْلاَ مِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی‏لا الاْ
از آن‌جا که عرفان اسلامی در محیط و جامعه اسلامی رشد کرده‌، بسیاری از مبانی و اصول اوّلیّه‌اش از متن قرآن است که در ذیل به چند مورد اشاره می‌کنیم‌: 1. تجلی و جذبه در عرفان از آیه "فلما تَجلّی ربُّه للجَبَل‌ِ جعله دکّاً و خَرَّ موسی صعقا" (اعراف‌، 143) گرفته شده و سخنان عارفان بیشتر

نوشته شده در تاریخ شنبه 11 دی 1389    | توسط: محمود بوستانی    |    |
نظرات()