یکی از مطهرات زمین است. مراد از زمین، خاک و سنگ و شن و ماسه و از این قبیل است. بنابراین با راه رفتن روی فرش و حصیر و سبزی، کف پا و ته کفش پاک نمی شود. در این صورت باید با شستن یا با راه رفتن روی زمین، پاک کرد.[1] [1] توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئلة‌ 183.
شی نجس شده را اگر زیر شیر آبی که متصل به کر است - پس از برطرف شدن عین نجاست - یک مرتبه بشویند و یا اگر لباس و امثال آن را پس از شستن فشار دهند پاک می‏شود. ولی با آب قلیل (کم) پس از برطرف شدن عین نجاست باید سه مرتبه آب بریزد و اگر لباس است سه مرتبه فشار دهید. برای اطلاع بیشتر می‏توانید
در هفت مورد به جای وضو و وغسل باید تیمم کرد. یکی از آن موارد جایی است که انسان برای وضو و غسل آب پیدا نکند یا پیدا کردن اب مشقت داشته باشد، (1) در این صورت باید به جای وضو یا غسل، تیمم نماید:کیفیت انجام تیمم در رساله های عملیه آمده است. پی نوشت ها : 1 - توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 385.
نفت پاک است مگر این که به وسیله برخورد با نجاست دیگری نجس شده باشد و بر فرض که از مردار حیوانات هم باشد چون استحاله شده پاک است زیرا یکی از مطهرات در اسلام استحاله است یعنی جنس چیز نجس به طوری تغییر کند که چیز دیگری شود مثل این که شراب تبدیل به سرکه شود و یا چوب نجس بسوزد تبدیل به خاکستر
منظور از رفتن، خاک، سنگ، شن، آجرفروش و مانند اینها می باشد به شرط اینکه خشک و پاک باشد لذا با راه رفتن روی فرش ، حصیر، سبزه و امثال آن کف پا و ته کفش نجس پاک نمی شود. و ظاهرا با راه رفتن روی زمینی که با موزاییک فرش شده نیز پاک می شوند ولی روی اسفالت مشکل است مگر اینکه خاک روی اسفالت
تبعیت همان طور که نوشته اید آن است که چیزی به تبع چیز دیگر پاک شود. مثال:شراب نجس است اما اگر همین شراب تبدیل به سرکه شود پاک و قابل مصرف و حلال است و به تبع آن ظرف همان شرابی که سرکه شده آن ظرف هم تا جایی که شراب یا انگور موقع جوش آمدن به آن رسیده پاک می شود. مثال دیگر فرزندان نابالغ
برخی از احکام طهارت، مربوط به نماز است؛ به این معنا که با بدن و لباس نجس نمی‏توان نماز خواند. برخی دیگر از آن احکام، مربوط به خوردن و آشامیدن است؛ به این معنا که خوردن غذای نجس حرام است. کسی که تمام وسایل زندگی‏اش نجس شده است، چنانچه بتواند این دو اصل را مراعات کند، یعنی نمازش را
از جمله مطهرات آفتاب است . آفتاب در بعضی مواقع هنگامی که شرایط فراهم شود، می تواند پاک کننده باشد. علما و مراجع می فرمایند:آفتاب ، زمین و ساختمان و چیزهایی که مانند در و پنجره در ساختمان به کار برده شده ، هم چنین میخی را که به دیوار کوبیده اند و جزء ساختمان حساب می شود، با شش شرط پاک
ده‌ چیز نجاسات‌ را پاک‌ می‌کنند که‌ آن‌ها را مطهرات‌ می‌گویند:آب‌، زمین‌، آفتاب‌، استحاله‌، انتقال‌، اسلام‌، تبعیت‌، برطرف‌ شدن‌ عین‌ نجاست‌، استبرا حیوان‌ نجاست‌ خوار و غائب‌ شدن‌ مسلمان‌. این‌ها با شرایطی‌ که‌ در توضیح‌ المسائل‌ ذکر شده‌، نجاسات‌ را پاک‌
مطهّرات و پاک کننده ها ده چیز است:آب، زمین، آفتاب، استحاله، انتقال، اسلام، تبعیت،‌ برطرف شدن عین نجاست،‌ استبرای حیوان نجاستخوار و غائب شدن مسلمان.(1) آب با چهار شرط چیز نجس را پاک می‌کند: 1ـ مطلق باشد. بنابراین آب مضاف مانند گلاب، چیز نجس را پاک نمی کند. 2ـ پاک باشد. بنابراین
بابیه:این فرقه توسط شخصی به نام علی محمد شیرازی متولد 1235قمری پایه‏گذاری شد. او که تحت تأثیرشیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی از شیخیه بود، مدعی شد که همان‏گونه که رسیدن به خدای تبارک و تعالی جزاز طریق رسالت و ولایت ممکن نیست، رسیدن به این مراتب هم جز از طریق واسطه مشکل و غیرممکن است
از دیدگاه تشیع همسران آن حضرت ما در مؤمنین‏اند چون صریح آیه قرآن است (و ازواجه امهات المؤمنین)، اما این حکم بدین معناست که هیچ یک از مؤمنان اجازه ازدواج با همسران آن حضرت را ندارند دلیل این نکته آن است که مؤمنان و مسلمانان به همسران پیامبر محرم نیستند و زنان آن حضرت بدون حجاب و پوشش
1. همه راهکارهای قبلی کماکان ادامه دهید. 2. به رساله عملیه مرجع تقلیدتان مراجعه کنید تا وظیفه شرعی خود را کاملا یاد بگیرید وقتی وظیفه تان را خوب شناختید فقط در همان حدی که رساله از شما خواسته عمل کنید بیشتر از آن نه تنها صحیح نیست و عمل شما را خراب می کند بلکه بر بیماری شما نیز می افزاید. 3.
یکی از مطهرات نزد همه مذاهب اسلامی آب مطلق است که شامل کر، جاری، باران، چاه و قلیل است و اگر در اثر رسیدن نجاست به هر کدام از اینها رنگ و بو و مزه آن تغییر کند نجس می‏شود الاّآب قلیل که اگر تغییر هم نکند با رسیدن نجاست نجس می‏شود.{1} به همین جهت مذاهب اسلامی می‏گویند اگر به آب چاه
وسواسی انسان را از نظر روحی و جسمی آزار می دهد و زندگی را مشکل می سازد. وسواس یعنی کسی که بیش از اندازه به چیزی حساس شده و همیشه ذهنش به آن متوجه است. وسواس یکی از امراض روانی محسوب می شود که اگر جلوی آن گرفته نشود و درمان نگردد، بر شدّت آن افزوده می شود و انسان را از زندگی می اندازد

نوشته شده در تاریخ شنبه 11 دی 1389    | توسط: محمود بوستانی    |    |
نظرات()